glowydowynajecia.pl pr / konsulting Aneta Grzegorzewska

Jak zachowują się ludzie sukcesu?

Man Snorkeling

Liczne badania potwierdzają, że sukces zależy w dużej mierze od nas samych, naszej determinacji i właściwie wyrobionych nawyków. University of Melbourne przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie pewni siebie otrzymują wyższe wynagrodzenia i szybciej wywalczają awans.

Przedstawiamy 12 nawyków, które każdy powinien włączyć do swojego repertuaru zachowań w biznesie.

1. Bądź szczęśliwym człowiekiem. Szczęście jest kluczowym elementem pewności siebie, ponieważ żeby być pewnym w tym, co się robi, trzeba być zadowolonym z tego, kim się jest. Ludzie sukcesu czerpią przyjemność i satysfakcję z własnych osiągnięć, a nie z tego, co inni sądzą o ich dokonaniach.

2. Nie osądzaj. Ludzie sukcesu nie oceniają innych, ponieważ wiedzą, że każdy ma coś do zaoferowania, i nie muszą dołować ludzi, aby się dowartościować. Porównywanie siebie z innymi jest ograniczające. Szkoda czasu i energii.

3. Nie odzywaj się, jeżeli uważasz, że nie warto. Badania przeprowadzone na University of California w San Francisco pokazują, że im trudniej jest ci powiedzieć „nie”, tym bardziej narażony jesteś na stres, wypalenie, a nawet depresję. Ludzie sukcesu wiedzą, że mówienie „nie” jest zdrowe i mają wystarczająco dobrą samoocenę, aby swoje sprzeciwy wypowiadać jasno. Kiedy trzeba powiedzieć „nie”, unikają takich sformułowań jak „nie sądzę, żebym mógł” czy „nie jestem pewien”. Mówią „nie” pewnie i stanowczo nowym zobowiązaniom, aby móc zrealizować te już podjęte.

4. Częściej słuchaj niż mów. Ludzie sukcesu częściej słuchają niż mówią, ponieważ nie mają poczucia, że muszą coś udowodnić. Wiedzą, że aktywne słuchanie i zwracanie uwagi na to, co mówią inni, daje szanse na naukę i rozwój. Zamiast traktować interakcję jako możliwość udowodnienia czegoś ludziom, koncentrują się na niej, ponieważ jest to w istocie znacznie przyjemniejsze i bardziej produktywne w relacji z innymi.

5. Mów z przekonaniem. Od ludzi sukcesu rzadko słyszy się takie sformułowania jak „nie jestem pewien” albo „wydaje mi się”. Osoby pewnie siebie mówią w sposób asertywny, ponieważ wiedzą, że trudno jest nakłonić ludzi do słuchania, kiedy nie przedstawia się swoich myśli z przekonaniem.

6. Szukaj małych zwycięstw. Ludzie sukcesu lubią rzucać sobie wyzwania i rywalizować, nawet jeżeli ich wysiłki prowadzą do niewielkich zwycięstw. Małe wygrane budują nowe receptory androgenów w obszarach mózgu odpowiedzialnych za wynagradzanie i motywację. Powodują wzrost pewności siebie i ochoty do mierzenia się z kolejnymi wyzwaniami.

7. Ćwicz. Badanie przeprowadzone w instytucie Eastern Ontario Research pokazało, że ludzie, którzy ćwiczyli dwa razy w tygodniu przez dziesięć tygodni, czuli się bardziej kompetentni socjalnie, akademicko i atletycznie. Poza tym wyżej oceniali swój wizerunek i mieli lepszą samoocenę. Co ciekawe, zmiany fizyczne nie były odpowiedzialne za wzrost pewności siebie, lecz wzmożona produkcja endorfin, którą zawdzięczali ćwiczeniom.

8. Nie szukaj uwagi. Ludzie nie interesują się osobami, które desperacko poszukują uwagi. Osoby, które odniosły sukces wiedzą, że bycie sobą jest znacznie efektywniejsze od usilnych prób pokazania, jak jest się ważnym. Ludzie sukcesu mają także ceną umiejętność rozszczepiania uwagi. Kiedy ktoś zwraca na nich uwagę z powodu tego, co osiągnęli, szybko potrafią rozprzestrzenić zainteresowanie na ludzi, którzy pomogli im to zrobić. Nie potrzebują poklasku.

9. Nie bój się popełnić błędu. Ludzie sukcesu nie boją się być w błędzie. Lubią przedstawiać swoje opinie i sprawdzać, czy mają rację, ponieważ za każdym razem, kiedy popełniają błąd, czegoś się uczą. A kiedy mają rację, mogą czegoś nauczyć innych.

10. Nie bój się podejmować ryzyka. Kiedy ludzie sukcesu dostrzegają okazję, sięgają po nią. Zamiast martwić się, co może pójść nie tak, zadają sobie pytania: „Co mnie powstrzymuje?” albo „Dlaczego miałbym tego nie zrobić?”. I robią to. Strach nie zatrzymuje ich, ponieważ wiedzą, że gdy nie spróbują, nie osiągną sukcesu. Wiedzą też, że ewentualne niepowodzenie może okazać się cenną lekcją.

na podstawie: Forbes.pl